سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ROYA AZAD777

 ------------------------------------------------

هجدهم ذی الحجه سال دهم هجری ،سالروز ولایت امیرالمومنین علی (ع) روزی است که خداوند

نعمت را تمام کرد و دین را را با رضایت از رسول خدا (ص)کامل گردانید. آن روز ولایت آن حضرت بر همه محقق شد و این انتصاب شیرین در غدیر خم رخ داد.

ما بر آن شدیم تا جرعه ای از دریای غدیر را به تحریر در آوریم و دوستان مان را یاری دهیم تا در زمان کوتاهی بتوانند کمی واقعه غدیر را بشناسند.

غدیر در جهان اسلام ، در میان همه فرق اسلامی ، امری قطعی و غبر قابل خدشه است.

این روز مهم در کتب تفسیری شیعه و سنی با مدارک محکمی آورده شده است :

1.محمد بن جرید طبری در کتاب الولایه

2.فخرالدین رازی شافعی در تفسیر کبیر جلد3\،ص 636

3.حافظ ابونعیم اصفهانی در کتاب "ما نزل من القران فی علی (ع)

4.ابو اسحاق ثعلبی نیشابوری در الکشف والبیان

5.حاکم حسکانی در کتاب شواهد التنزیل

6.مرحوم علامه امینی که 30 سند برای این موضوع ذکر کرده

7.بحارالانوار علامه مجلسی ج 37 ص181

8.اثبات الهداه شیخ حر عاملی ج2 ص 200-250

9.الطرائف سید بن طاووس ص 33

10.تاریخ خطیب بغدادی ج8 ص290، ج7ص377، ج12 ص343 ،ج14 ص234

11.الدار المنثور ، سیوطی ج 2 ص 258

12.مسند احمد بن حنبل ج1 ص84 و119 و180 –ج4 ص241 و281 و 368 و 370و 372

13.تاریخ الخلفاء سیوطی ص114 و158 و179

15.صحیح ترمزی ج1 ص43-ج2 ص298-ج5 ص633     

16.اسباب النزول ص135

17.اسد الغایه ج1 ص308 و 367

18.الارشاد ص420

19.سُنن ابن ماجد

20.خصائص نسائی

21.در کتاب ارزشمند و گران سنگ الغدیر آمده است که حدیث غدیر را 110 نفراز صحابه و 84 نفر از تابعین و 360نفراز علما و راویان طی قرن ها نقل کرده اند.

22.دانشمندانی چون "طبری" و"ابن عقده " هر کدام کتاب مستقلی در این زمینه تالیف کرده اند.و....

دوستان حدیث غدیر از حیث سند قابل مناقشه نیست و از احادیث متواتر است.حدیث غدیر از قطعی ترین احادیث پیامبر (ص) به شمار می آید و دلیل تواتر حدیث غدیر این است که این واقعه بزرگ و مهم در پیش چشم یکصد و بیست هزار نفر که هفتاد هزار نفر آن از مدینه و اطراف آن بود اتفاق افتاده است . در واقع حدیث غدیر سند نمی خواهد ، انکار آن سند می خواهد و بزرگترین دلیل انکار غدیر جعل مترتب بر عناد و لجاجت است .

غدیر با شکلی که انجام گرفت قطعا یک امر مهم و تاثیر گذار در سرنوشت امت اسلامی بوده وهست . غدیر ازجانب خدای متعال و به دست بهترین بنده او و برترین و خاتم پیامبران انجام شد و بدون هیچ شبهه ای ، آیه "الیوم اکملت لکم دینکم و اتمت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا " در وصف این روز و نصب عظیم آن نازل شده است .

 

واقعه غدیر با حضور یکصد و بیست هزار نفر رخ داد و خداوندهم درسوره مائده آیه67

 

"ای رسول برسان آنچه نازل شده به سویت از پروردگارت و اگر انجام ندهی پس رسالت پروردگارت را نرساندی و خداوند حفظ می کند تو را از شر مردم"

"امروز دین شما را کامل و نعمت خود را بر شما تمام کردم و پسندیدم برای شما دین اسلام را."                                                                                                                                      مائده آیه 3

 

بر آن اصرار نمود تا اگر مردم با گذشت زمان واقعه غدیر را فراموش کردند ، هر روز در صبح و شام وقت قرائت قران به این آیات برسند و بدانندکه جز علی (ع) کسی امام آنها نیست.

 

در    غـــــدیــــــر  چه گذشت

و اینک رسول اکرم (ص) به دستور الهی مامور شده تا آخرین حج عمر خود را که به "حجه الوداع " نامیده شد را انجام دهد. منادی  ندا داد که هرکس    می خواهد با پیامبر (ص)  به مکه برود آماده شود. از اطراف مدینه و شهر مدینه گروههای زیادی اماده شدند تا به این سفر معنوی بروند. در بین راه قبایلی هم به جمعیت افزوده شد خبر به مناطق و شهرهای دور و نزدیک رسید و گروه گروه حرکت کردند تا به پیامبر (ص) برسند.ده روز طول کشید تا از مدینه به مکه رسیدند.گویند جمعیت به یکصد و بیست هزار نفر که هفتاد هزار نفر آن از مدینه و اطراف آن بود ،رسید. پیامبر (ص) فرستاده ای فرستاد تا حضرت علی (ع)  ، که برای جمع کردند خمس و زکات و جزیه به یمن سفر کرده بود، تا بتواند مردم را  به اسلام دعوت کند ، خبر دهد تا از یمن به مکه برود و در سفر حج شرکت کند. حضرت علی (ع) نیز با لشکر و مردم یمن که دوازده هزار نفر می شدند به مکه عازم شدند.

پیامبر قبل از غدیر در دو موقعیت مناسب ، دو خطبه ایراد فرمنودند:یکی در مِنی که اشاره به امنیت اجتماعی مسلمین داشتند و رفتارهای دوره جاهلیت را رسما مورد عفو قرار دادند.سپس مردم را از اختلاف بعد از خودش بر حذر داشتند و فرمودند :

 

"اگر من نباشم علی (ع) در مقابل متخلفین خواهد ایستاد. "

 

 

و در این مکان حدیث ثقلین را اعلام فرمود که :

"من دو چیز گران بها در میان شما باقی می گذارم که اگر به این دو تمسک کنید هرگز گمراه نمی شوید ، کتاب خدا و عترتم یعنی اهل بیتم "

و چون جمعیت زیاد بود حضرت علی (ع) تکرار می کردند تا همه بشنوند.

خطبه دوم را در مسجد خِیف ایراد فرمودند و از مردم خواستند تا گفته های حضرت را به غائبین برسانند، در این خطبه مردم را سفارش به اخلاص عمل ، دلسوزی برای امام مسلمین ، تفرقه نینداختن و مسئله خلافت نمودند و بار دیگر حدیث ثقلین را بیان کردند.

منافقین از همین مقطع هم قسم شدند و شروع به توطئه کردند.

پیامبر (ص) به دستور الهی میراث انبیاء را در مدت یک شبانه روز در خلوت تحویل حضرت علی (ع) دادند و این میراث اکنون در دست حجت پروردگار حضرت بقیة الله االاعظم (عج) است .

 

جبرئیل لقب "امیر المومنین " را برای حضرت علی (ع) از جانب خدا اختصاص داد و پیامبر   (ص)   نیز به همه فرمود تا بر او سلام    کنند و بگویند :"السلام علیک یا امیرالمومنین " که مورد اعتراض ابوبکر و عمر شد و پیامبر با غضب فرمود از جانب خداست.

همه انتظار داشتند پیامبر چند روزی بعد از انجام اعمال بماند و با مردم باشد ؛ که ناگهان بلال ندا داد به جز معلولین و بیماران همه حرکت کنند ودر منطقه غدیر تجمع نمایند.حتی مردم یمن نیز که مسیرشان نبود آمدند تا در مراسم غدیر شرکت کنند.

 

من کـنـت مولاه فهذا عــــلــــی مولاه

 

چه خبر است ؟ مگر چه اتفاقی افتاده که در این آفتاب سوزان چنین فرمانی صادر شده است ؟ همگی در انتظارند تا ببینند رسول خدا (ص) چه می فرماید.کسانی که جلوترند برگردند و آنان که در مسیرند بیایند ، همه مردم متوقف شوند.

گرمای آفتاب ناراحت کننده بود ، همه عبا را بر سر انداخته یا به پا پیچیده بودند تا کمی خنک شوند.

 

زیر درختان کهنسال کسی جمع نشود، سلمان و ابوذر و عمار و مقداد بروند و زیر درختان کنار برکه را اماده کنند.خار و خاشاک و سنگها جمع شود و آب و جارو شود تا محل برنامه سه روزه حضرت رسول (ص) آماده شود.

به سرعت منبری از جهاز شتران برای پیامبر آماده شد تا قامت رسول خدا (ص) برای همگان قابل رویت باشد و صدای دلنشینش جان تشنگان را سیراب کند.

هیچ کس نبود که پیامبر (ص) را نتواند ببیند ، ربیعه بن امیه بن خلف ماموریت یافت تا کلام پیامبر (ص) را تکرار کند برای همین تمام جمعیت به راحتی کلام آن حضرت را می شنیدند.

موذن اذان بگو ، مردم با صدای اذان آماده نماز شدند و نماز به جماعت خوانده شد . انتظارها پایان رسیده بود چه خواهد شد؟پیامبر (ص) بر فراز منبر رفت و امیر المومنین (ع) را فراخواند. حضرت علی (ع) یک پله پائین تر از پیامبر (ص) ایستاد.

پیامبر بر فراز منبر ، ابتدا خدای را سپاس گفت و از بدی های نفس اماره به او پناه برد و طی فرمایشاتی از جمعیت پرسید : "ای مردم ! چه کسی بر مومنین در شناخت مصالح و تصرف در امورشان سزاوارتر است؟"

همه یک صدا گفتند:"خدا و رسولش دانا ترند."

رسول گرامی فرمود: " آیا  من به شما از خودتان اولی و سزاوارتر نیستم ؟ " همگان به اتفاق پاسخ دادند: " آری ، چنین است " آنگاه فرمود: "ای مردم من به زودی از میان شما به نزد پروردگار خویش خواهم رفت. بدانید که دو چیز گرانبها در میان شما می گذارم. یکی ثقل اکبر که کتاب خداست و ثقل اصغر که اهل بیت من هستند . بر آنان پیشی نگیرید و از آنها عقب نمانید."

 سپس فرمودند :

" باطن قران و تفسیر آن را برای شما بیان نمی کند ، مگر این کسی که من دست او را می گیرم و او را بلند می کنم. "

آنگاه فرمود علی جان نزدیک بیا و دست او را گرفتند و بلندش کردند تا سفیدی زیر بغل حضرت نمایان شد ؛در نقلی هم آمده است پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) فرمودند: علی جان نزدیک بیا ، دو بازوی او را گرفتند و از جا بلندش کردندتا پا های حضرت به زانوی پیامبررسید.

 

در این حال فرمودند:

" من کنت مولاه فهذا علی مولاه "

 (( هرکس من مولا و صاحب اختیار اویم این علی مولا و صاحب اختیار اوست.))  واین جمله را سه بار تکرار فرمودند.

رسول خدا (ص) پیام الهی را ابلاغ نمود و اینک نوبت به گرفتن عهد و پیمان مردم است و باید همه با علی (ع) بیعت کنند.

آیا با این جمعیت انبوه می توان در زمان کوتاه یک به یک بیعت گرفت؟ احساس می شد عده ای به بهانه هائی حرکت کنند یا شانه خالی کنند و حضور نیابند، در نتیجه التزام عملی و گواهی قانونی نتوان ازآنها گرفت، لذا حضرت فرمودند سخنی که من می گویم برای بیعت تکرار کنید. وقتی کلام حضرت به پایان رسید همه تکرار کردند و بیعت عمومی گرفته شد.

با شور و هلهله می آمدند و دست می دادند.

" ای رسول خدا (ص) ما شنیدیم و با قلب و جان و زبان و دستمان اطاعت می کنیم. "

از دحام جمعیت و شعف آنها ابهت بی مانندی را ایجاد کرده بود. منادی هم در بین مردم دور می زد و همه با صدای بلند تکرار می کردند:

 

" من کنت مولاه فهذا علی مولاه "

 و چنین ادامه دادند :

" اللهم وال من والاه و عاد من عاداه       وانصر من نصره و اخذل من خذله "

و این تابلوی غدیر شد تا در ذهن ها بماند ، مردان و زنان آمدند وبیعت کردند و کسانی که اول بار بیعت شکستند اولین های این بیعت بودند.

در بین اعراب رسم بود که اگر ریاست قومی را به کسی می دادند بزرگ آن قوم عمامه ای بر سر آن می گذاشت و این افتخار بزرگ عرب بود و پیامبر نیز عمامه اش که " سحاب " نام داشت   بر سر امیر المومنین علی (ع) گذاشت و انتهای آن را به دوش آن حضرت انداخت و این تاج گذاری ولایت امیرالمومنین (ع) شد.

این شور ادامه داشت ، مردم در لذت معنوی غرق شادی بودند و در این حال حسان بن ثابت شعریرا درباره حضرت علی (ع) با اجازه پیامبر خواند که این اشعار به عنوان سند تاریخی از غدیر باقی بماند.

 

معجزه اثبات ولایت در غدیر

"حارث فهری " با اصحابش نزد پیامبر (ص) آمد و سه سوال کرد که آیا شهادت به یگانگی خدا و پیامبری خود ، نماز و زکات و حج و جهاد ، ولایت علی (ع) را از جانب خدا اورده ای یا از خود گفتی ؟ پیامبر (ص) فرمود : همه از جانب خداست .حارث گفت : خداوندا اگر آنچه محمد می گوید حق است سنگی از آسمان ببار و عذابی بر ما بفرست، و راه افتاد و رفت.در این هنگام معجزه الهی رخ داد، سنگی از اسمان امد و از مغزش وارد و بر زمین افتاد.

با این امضای الهی ،خلافت علی (ع) بر همه مسلم و آشکار شد .

هر کسی سوالی داشت آمد و از پیامبر پاسخ گرفت .و اینک پیامبر (ص) خبروفات خود را به مردم می دهد" انک میت و انهم میتون " خدا مرا فراخوانده و من اجابت کرده ام. ای مردم هر پیامبری دوران عمرش سپری می شود و من هم عمرم تمام شده است . ای مردم من رسالتم را انجام داده ام و شما در مقابل کتاب و عترت مسئولید.آیا من ابلاغ کرده ام ؟ همه شهادت دادند که ابلاغ فرمودی و پیامبر فرمود:"خدایا تو شاهد باش "

مراسم غدیر پایان یافت و هر قوم و قبیله به سمت دیار خود راهی شدندو این خبر در همه بلاد و کشورها توسط مردم و بازرگانان پخش شد.

 

آری!واقعه غدیر حادثه ای نیست که در کنار دیگر وقایع بدان نگریسته شود.غدیر تنها نام یک سرزمین نیست، سرفصل یک تفکر است.چشمه ای است که تا پایان هستی می جوشد و کوثری است که فنا برنمی دارد.

غدیر؛سند زنده بر حقانیت تشیع

امروزه مردم به دنبال این هستند که بدانند دین حق کدام است؟وقتی با دقت به ادله و اسناد اکثر مکاتب الهی دنیا می نگریم می بینیم تمام این اسناد متاسفانه دچار تحریف و انحراف شده اند وقتی انسان طالب حقیقت به سند زنده غدیر برخورد می کند،می بینید به راستی تنها مکتبی که امروز در دنیا سند زنده بر حقانیت خود دارد و بر آن افتخار می کند ،مکتب تشیع است.

 

اوصاف چهار گانه غدیر

خداوند متعال در قران کریم در آیات 3و 67 سوره مبارکه مائده چهار وصف عظیم را برای غدیر ذکر کرده است :

1-الیوم یئس الذین کفرو من دینکم فلا تخشونهم و اخشون   "امروز کافران از دست اندازی به دین شما ناامید شده اند ، بنابراین از آنها نترسید و از من بترسید."

2-الیوم اکملت لکم دینکم  "امروز دین را برای شما کامل کردم."

3-واتممت علیکم نعمتی  "نعمتم را بر شما تمام گردانیدم."

4-و رضیت لکم الاسلام دینا   "و خرسند شدم که اسلام دین شما باشد."

امام صادق(ع) فرمودند:

عید غدیر ،عید بزرگ خداوند است.

وسائل الشیعه –ج5-ص244

 

غـــدیـــر؛روز ناامیدی شیطان

امام باقر (ع) فرمودند:شیطان چهار بار ناله و فریاد زده است:

1-روزی که مورد لعن خداوند متعال قرار گرفت.

2-روزی که از درگاه خداوند متعال رانده شد.

3-روزی که پیامبر اکرم (ص) مبعوث به رسالت شد.

4-روز عید غدیر                                                 

  قرب الاسناد،ص10

غـــدیـــر؛یادآور رویدادهای سرنوشت ساز

در این روز خداوند توبه حضرت آدم را پذیرفت؛ابراهیم (ع)را از آتش نجات داد؛حضرت سلیمان (ع) از مردم بر جانشینی خود گواهی گرفت ؛ حضرت موسی (ع) بر ساحران پیروز شد؛و....

امام رضا(ع) می فرمایند:

ولایت امیرالمومنین (ع)در روز غدیر خم مَثل ملائکه در سجودشان در مقابل حضرت آدم (ع) است و مَثل کسانی که در روز غدیر از ولایت امیرالمومنین علی (ع) سرباز زده اند مَثل شیطان است.

عوالم –ج15-ص22

آری ؛غدیر برترین عید و بهترین لحظه و شیرین ترین صحنه عمر بشریت برای رسیدن به قله کمال و پیشرفت و رفاه و آزادگی و وارستگی و سعادت واقعی است.

 

quranpedia.blogfa.com




موضوع مطلب :